A pandémia után sokan úgy gondolták, hogy a home office ideje lejárt. A Profession.hu és a HRPWR.hu friss kutatása (forrás: Profession.hu / HRPWR.hu) viszont éppen az ellenkezőjét mutatja: 2024 májusa óta 7%-kal nőtt azoknak az álláshirdetéseknek a száma, amelyek valamilyen formában biztosítanak távmunkát.
Ez nemcsak trend, hanem stratégiai kérdés. Főleg akkor, ha vállalatként versenyképesek akarunk maradni a munkaerőpiacon.
Mely szektorok viszik a prímet?
Nem meglepő módon az informatikai és távközlési szektor az élen jár: ezeknél a pozíciók felében biztosított az otthoni munkavégzés. A második helyen az üzleti szolgáltató központok és a pénzügyi szektor áll, előbbinél minden harmadik, utóbbinál minden negyedik hirdetés kínál home office lehetőséget.
Ez nem csak a munka jellege miatt van így, hanem a munkavállalói elvárások miatt is. A 18–25 éves korosztály (tehát a Z generáció, de már a fiatalabb Y-tagok is) egyre gyakrabban kizáró tényezőként tekint arra, ha egy munkáltató nem biztosít rugalmasságot.
Miért kulcskérdés ez most a munkáltatóknak?
A home office 2025-re nem extra, hanem alap elvárás lett bizonyos pozíciók esetében. A legfrissebb adatok szerint:
- A távmunka a hirdetések 12,3%-ában jelenik meg.
- A részmunkaidő és a rugalmas beosztás is egyre gyakoribb alternatíva.
- A jelentkezők közel 28%-a 25 év alatti, ez a legfogékonyabb korosztály a távmunka iránt.
Ha tehát versenyképes munkáltatói márkát szeretnénk, nem engedhetjük meg magunknak, hogy figyelmen kívül hagyjuk ezeket az elvárásokat.
Mire figyelj, ha bevezetnéd vagy megtartanád a home office-t?
- Legyen világos a szabályozás: Home office policy, fix napok, KPI-alapú értékelés.
- Kommunikálj jól: A bizalom fenntartása érdekében fontos a transzparencia.
- Adj eszközt és támogatást: Technikai háttér, onboarding, digitális munkakultúra.
Nem csak HR kérdés – üzleti előny is
A Profession.hu szakértője szerint a távmunka a megfelelő pozíciókban költséghatékony juttatási forma. Egy jól strukturált home office rendszer:
- csökkenti a fluktuációt,
- növeli a lojalitást,
- segíti a regionális toborzást.
Összegzésként: A home office 2025-ben nem tűnt el, sőt. Aki ma a legjobb embereket akarja megszólítani, annak gondolnia kell a rugalmas munkavégzés lehetőségére. HR oldalról ez egy újfajta kihívás, üzletileg viszont lehetőség a hatékonyság növelésére.