Feketefoglalkoztatás ellenőrzése: mit üzent a NAV és miért kell ezt komolyan venned?
A feketefoglalkoztatás ellenőrzése 2025-ben új szintre lép. Július 1-jétől új korszak indul, amikor a NAV bevezeti a foglalkoztatotti jogviszonyt tisztázó eljárást. Ez minden cégvezető, HR-vezető és toborzásban érintett döntéshozó számára új felelősségi kört hoz.
A hivatal nem azonnali bírsággal indul, de ha nem reagálsz időben, a végén alkalmazottanként 100 ezer forintos mulasztási bírsággal kell számolnod. Ez nemcsak adminisztratív kérdés. Ez céges reputáció, munkavállalói bizalom és HR folyamatok tisztaságának ügye is.
A NAV figyel, és a feketefoglalkoztatás ellenőrzése már élesben megy
A NAV közleménye szerint nem a büntetés a cél, hanem a tiszta foglalkoztatás. Ezt szolgálja az a gyakorlat, hogy 15 napos türelmi időt adnak a cégeknek a jogviszonyrendezésre. Ez idő alatt az is rendbe teheti az adminisztrációt, aki nem szándékosan hibázott.
De ne legyen illúziód: a feketefoglalkoztatás ellenőrzése már elindult. 2024 és 2025 között 50 ezer tájékoztató levelet küldtek ki. Ezek közül már sok olyan van, ahol élesben indul meg a szankcionálás.
Toborzol? Akkor ez rád is vonatkozik és része a feketefoglalkoztatás elkerülésének
A foglalkoztatotti jogviszonyok szabályos bejelentése nemcsak a könyvelő dolga. HR vezetőként, cégvezetőként vagy toborzási partnerként neked is értened kell, hol csúszhat be hiba:
- Nem jelented be időben a jogviszony kezdetét
- Nem jelented le a jogviszony végét
- Nem adsz le időben járulékbevallást
- Elmarad az év közi frissítés, amivel összeakadhatnak a NAV adatbázisai
A toborzási időzítés, a beléptetési folyamat, sőt még a belső kommunikáció is befolyásolhatja, hogy végül milyen hibát „lát” a rendszer.
A megelőzhető bírság olcsóbb, mint a reputációs kár
Egy 100 ezer forintos mulasztási bírság egyetlen dolgozó után egy közepes cégnél is komoly többletköltség lehet. Ráadásul, ha sorozatosan jelentkezik, reputációs kárt is okoz: különösen, ha fiatalabb generációkat célozó employer brandinget építesz.
A NAV szerint a legtöbb hiba figyelmetlenségből fakad. Ezen lehet változtatni: belső folyamatokkal, automatizált figyelmeztetésekkel és megfelelő HR-partneri struktúrával.
Hogyan segít a TDHR a feketefoglalkoztatás elkerülésében?
Mi nem csak a pozíciókat hozzuk, hanem rendszerben gondolkodunk. Tudjuk, mikor mit kell bejelenteni, hogyan kell dokumentálni és hol lehet megelőzni a felesleges bírságokat. Partnereinkkel évek óta azon dolgozunk, hogy a toborzás és adminisztráció között ne legyen szakadék.
- Bejelentési protokollok automatizálása
- Toborzási és beléptetési dokumentumok összehangolása
- HR és könyvelés integrációs javaslatok
- Felkészítés NAV-os ellenőrzésekre
Védd meg, ami már a tiéd: a munkavállalóid bizalmát
A szabályos foglalkoztatás nemcsak jogi megfelelés, hanem kapcsolati biztonság is. Egy-egy adminisztratív hiba megingathatja a munkavállalóid bizalmát. De egy precíz HR rendszer, egy megbízható partner, aki időben szól, aki a háttérben figyel, valódi versenyelőnnyé válik.