Feketefoglalkoztatás ellenőrzése – NAV célkeresztjében a munkaügyi adatok

Feketefoglalkoztatás ellenőrzése 2025-ben – a NAV új szabálya

Feketefoglalkoztatás ellenőrzése: mit üzent a NAV és miért kell ezt komolyan venned?

A feketefoglalkoztatás ellenőrzése 2025-ben új szintre lép. Július 1-jétől új korszak indul, amikor a NAV bevezeti a foglalkoztatotti jogviszonyt tisztázó eljárást. Ez minden cégvezető, HR-vezető és toborzásban érintett döntéshozó számára új felelősségi kört hoz.

A hivatal nem azonnali bírsággal indul, de ha nem reagálsz időben, a végén alkalmazottanként 100 ezer forintos mulasztási bírsággal kell számolnod. Ez nemcsak adminisztratív kérdés. Ez céges reputáció, munkavállalói bizalom és HR folyamatok tisztaságának ügye is.

A NAV figyel, és a feketefoglalkoztatás ellenőrzése már élesben megy

A NAV közleménye szerint nem a büntetés a cél, hanem a tiszta foglalkoztatás. Ezt szolgálja az a gyakorlat, hogy 15 napos türelmi időt adnak a cégeknek a jogviszonyrendezésre. Ez idő alatt az is rendbe teheti az adminisztrációt, aki nem szándékosan hibázott.

De ne legyen illúziód: a feketefoglalkoztatás ellenőrzése már elindult. 2024 és 2025 között 50 ezer tájékoztató levelet küldtek ki. Ezek közül már sok olyan van, ahol élesben indul meg a szankcionálás.

Toborzol? Akkor ez rád is vonatkozik és része a feketefoglalkoztatás elkerülésének

A foglalkoztatotti jogviszonyok szabályos bejelentése nemcsak a könyvelő dolga. HR vezetőként, cégvezetőként vagy toborzási partnerként neked is értened kell, hol csúszhat be hiba:

  • Nem jelented be időben a jogviszony kezdetét
  • Nem jelented le a jogviszony végét
  • Nem adsz le időben járulékbevallást
  • Elmarad az év közi frissítés, amivel összeakadhatnak a NAV adatbázisai

A toborzási időzítés, a beléptetési folyamat, sőt még a belső kommunikáció is befolyásolhatja, hogy végül milyen hibát „lát” a rendszer.

A megelőzhető bírság olcsóbb, mint a reputációs kár

Egy 100 ezer forintos mulasztási bírság egyetlen dolgozó után egy közepes cégnél is komoly többletköltség lehet. Ráadásul, ha sorozatosan jelentkezik, reputációs kárt is okoz: különösen, ha fiatalabb generációkat célozó employer brandinget építesz.

A NAV szerint a legtöbb hiba figyelmetlenségből fakad. Ezen lehet változtatni: belső folyamatokkal, automatizált figyelmeztetésekkel és megfelelő HR-partneri struktúrával.

Hogyan segít a TDHR a feketefoglalkoztatás elkerülésében?

Mi nem csak a pozíciókat hozzuk, hanem rendszerben gondolkodunk. Tudjuk, mikor mit kell bejelenteni, hogyan kell dokumentálni és hol lehet megelőzni a felesleges bírságokat. Partnereinkkel évek óta azon dolgozunk, hogy a toborzás és adminisztráció között ne legyen szakadék.

  • Bejelentési protokollok automatizálása
  • Toborzási és beléptetési dokumentumok összehangolása
  • HR és könyvelés integrációs javaslatok
  • Felkészítés NAV-os ellenőrzésekre

Védd meg, ami már a tiéd: a munkavállalóid bizalmát

A szabályos foglalkoztatás nemcsak jogi megfelelés, hanem kapcsolati biztonság is. Egy-egy adminisztratív hiba megingathatja a munkavállalóid bizalmát. De egy precíz HR rendszer, egy megbízható partner, aki időben szól, aki a háttérben figyel, valódi versenyelőnnyé válik.